Zo word je een succesvolle modeontwerpster
Je leeft voor mode! Je bent constant geïnspireerd door zoveel nieuwe ontwerpen die door je hoofd razen, zoveel dat je ze niet allemaal snel genoeg op papier kunt krijgen op het tempo waarin ze binnenkomen. Je droomt constant van de dag dat jouw ontwerpen op een fashion show gepromoot worden, de camera's die overal flitsen en het publiek dat volledig geïnspireerd wordt door jouw ongelooflijke designs.
Volg je passie
Beroemde modeontwerpers achter merken zoals Prada, Gucci, of Valentino komen uit verschillende hoeken en lagen van de bevolking. Sommigen zijn afgestudeerd aan elite modescholen en sommigen zijn nooit naar school geweest. Anderen hebben het geluk gehad een stage te hebben gelopen bij een modehuis en anderen hebben hun eigen ontwerpen in hun kelder gemaakt. Het enige wat al deze modeontwerpers gemeen hebben is dat ze een intense passie voor mode hebben, net zoals jij.
- Zorg voor een goede samenwerking
We zijn meestal niet overal goed in. Sommigen van ons zijn goed in het ontwerpen van kleding, maar missen vaak de vaardigheden voor het naaien, borduren, en andere zaken. Werk nauw samen met iemand die je passie voor mode deelt maar wel de vaardigheden heeft die je mist. Het is door het samenbrengen van deze verschillende skills dat je echt een product op de markt kan brengen van hoge kwaliteit.
- Go big!
Als je een modelijn van 14 outfits hebt, kan je je aanmelden voor je plaatselijke modeweek. In de VS hebben New York, Los Angeles en San Francisco allemaal modeweken. Deze modeweken trekken veel redacteuren, journalisten en lokale content creators die je mode zullen zien en je mogelijks de exposure geven die je nodig hebt om bekend te worden. Ook in Nederland en België is dat het geval!
- Zoek leuke partners uit
Zoek boetiekjes uit die openstaan voor de verkoop van jouw ontwerpen. Best maak je eerst een reis door alle winkels om goed rond te kijken. Als je kan zien dat je kleren goed passen in de winkel, kom er dan achter wie de eigenaar is en vraag of ze bereid zou zijn om een aantal van je ontwerpen te koop aan te bieden in hun winkel. Je zal er versteld van staan hoeveel winkeliers bereid zijn met je samen te werken. Door je kledij te laten zien, krijg je waardevolle informatie uit de winkel, om te zien of er vraag naar je ontwerp is en of je eventueel het item moet veranderen om de verkoop te verhogen.
- Gebruik socials!
In 2022 zijn social media niet weg te denken. Ook voor jouw fashion brand is dat niet anders. Zorg ervoor dat je een interessante maar ook leuke pagina bouwt en onderhoudt, zo zorg je voor nog meer exposure en interesse van potentiële klanten. Kijk maar eens ter inspiratie bij Tommy Hilfiger. Instagram gebruiken ze niet alleen voor het delen van hun collectie, maar ook om enkele behind-the-scenes en andere leuke weetjes te delen met hun doelpubliek, & it works.